
PROSTOR PRO VAŠE DOTAZY
Na vaše další otázky nebo podněty k cíli spolku vám rádi odpovíme zprávou. Neváhejte nám napsat.
NEBUDE TEN TUNEL PŘÍLIŠ DRAHÝ?
Finální cena povrchové varianty se kvůli komplikacím s nestabilním terénem vyrovná ceně tunelu. Extrémně drahé to bude v každém případě. Jak se stávající varianta komplikuje, dostává se na srovnatelnou cenu jako varianta středně dlouhého tunelu o délce 4 km. Tunelová varianta má navíc výhodu, že lze financování výstavby lépe rozložit v čase.
PROČ TO ŘEŠÍTE AŽ TEĎ, JE TO PROJEKT NA ROKY DOPŘEDU?
Hlavním impulzem pro vznik spolku PRO TUNEL RÁJEM byla aktualizace studie EIA v roce 2023, která nerespektovala podklady a podmínky EIA. Pro tak extrémně škodlivé řešení jsme začali hledat možné, šetrnější technické varianty. A kupodivu se ukázalo, že tunelové řešení stojí za to posoudit. Zodpovědně požadujeme ověřit možnost, která může ušetřit peníze a zrychlit dopravu. Ještě je čas to změnit.
PROČ TO PŘEDĚLÁVAT, KDYŽ SE DO PROJEKTU JIŽ INVESTOVALO TOLIK FINANCÍ?
Investice do přípravné fáze jsou jen zlomkem toho, co by se ztratilo při řešení nečekaných nebo podceněných problémů na stavbě. Srovnávací studie je malý, ale klíčový výdaj, který nám dá jistotu a zabrání mnohem větším škodám.
PROČ ZDRŽUJETE PLÁNOVANOU STAVBU SILNICE NĚJAKÝM TUNELEM?
Jednáme odborně a věcně. Ověřili jsme rizika stávající varianty a proveditelnost tunelu s experty. Nechceme projekt blokovat, ale naopak urychlit výstavbu a zajistit, že se vybere to nejbezpečnější a finančně nejefektivnější řešení pro všechny.
VY CHCETE SHODIT PLATNOU EIA, KTEROU MÁ SILNICE I/35?
Nechceme záměr EIA zneplatnit, ale doplnit. Stávající varianta se významně odchyluje od původních podkladů a stanovených podmínek EIA. Během příprav se objevily nové a závažné informace, které mohou ohrozit celý projekt. Zadání srovnávací studie hluboko raženého tunelu je zodpovědný způsob, jak tyto nové informace zohlednit a předejít tak případným problémům s novou EIA v budoucnu. Aktualizace záměru EIA pro turnovský úsek bude nezbytná v případě stávající varianty silnice I/35, tak i v případě tunelové varianty.
PŮJDE POSTAVIT TUNEL POD JIZEROU?
Máme aktuální vyjádření dozorujícího hydrogeologa, a zkušených tunelových inženýrů, že tunel pod Jizerou je technicky proveditelný. Benefitem by bylo rozšíření vodního zdroje a vodohospodářského zařízení pro město Turnov.
VY SI MYSLÍTE, ŽE LZE POSTAVIT TUNEL POD ZDROJEM PITNÉ VODY V NUDVOJOVICÍCH?
Stávající varianta znamená nutnost dočasného odstavení zdroje pitné vody v Nudvojovicích z provozu a riziko znečištění zdroje pitné vody emisemi z provozu. U tunelové varianty dozorující hydrogeolog potvrdil možnost rozšíření vodního zdroje, jeho zachování během realizace a emise z provozu budou pod kontrolou.
PROČ STAVĚT TUNEL, KDYŽ BUDE JEHO REALIZACE ČASOVĚ MNOHEM DELŠÍ?
Nesouhlasíme. U stávající varianty silnice I/35 bude mnohem složitější projektová příprava, při které nastanou možné průtahy v povolení záměru, výběr zhotovitele se významně posune oproti harmonogramu a hrozí riziko zastavení stavebních prací při aktivaci sesuvu. Naopak u tunelové varianty při oboustranném ražení je rychlost výstavby 4 m/den. Jeden tubus tunelu je možné uvést do provozu do 3 let od zahájení výstavby. Je možné dodržet plánovaný harmonogram a urychlit tak výstavbu i průjezd.
PROČ JSTE S TUNELEM NEPŘIŠLI PŘED EIA?
Až nyní se potvrdily skutečné finanční a geologické problémy schválené povrchové varianty silnice I/35. Nejedná se o zdržování, ale o reakci na nové informace. Otázkou je proč investor v tak extrémně složitém úseku nenechal před EIA zpracovat více podvariant včetně té tunelové? Je prokázané, že více podvariant urychlí konečný termín výstavby. A my občané Turnova jsme byli příliš dlouho důvěřiví. Rádi bychom, abychom se z těchto chyb všichni poučili. Proto navrhujeme zadání srovnávací studie na podzemní variantu hluboko raženého tunelu, protože je to poslední šance, jak zajistit, že miliardy korun nebudou promarněny.
VY SI MYSLÍTE, ŽE MINISTR BUDE RISKOVAT KRITIKU VLÁDY A MÉDIÍ, POKUD SE STUDIE UKÁŽE JAKO DRAHÁ?
Studie není riziko, ale pojistka proti mnohem větší kritice. Skutečný skandál by byl, kdyby se projekt o miliardy prodražil kvůli problémům, na které jsme předem upozorňovali. Jedná se o transparentní a zodpovědný přístup k veřejným financím.