PETICE PRO ZACHOVÁNÍ RÁZU ČESKÉHO RÁJE A PROSAZENÍ TUNELOVÉ VARIANTY SILNICE I/35 V TURNOVĚ

Tato petice je podávána podle čl. 18 Listiny základních práv a svobod a v souladu se zákonem č. 85/1990 Sb., o právu petičním.


PETIČNÍ MÍSTA

Seznam míst, kde můžete tuto petici osobně podepsat.


INFOCENTRUM TURNOV

nám. Českého Ráje 26, Turnov


PUKŪ BISTRO

Skálova 68, Turnov


PEKÁRNA U ALŽBĚTY

Palackého 193, Turnov


RESTAURACE U KOUBUSŮ

Pelešany 111, Turnov


INFOSHOP VEJMĚNEK

Vranové 12, Malá Skála


HOSPODA NA VALDŠTEJNĚ

Hrad Valdštejn, Kadeřavec 24, Turnov


RESTAURACE U KOUBUSŮ

Pelešany 111, Turnov


SAMOTOČ

Vranové 12, Frýčtejn 3 Skála


HOSPODA NA VALDŠTEJNĚ

Hrad Valdštejn, Kadeřavec 24, Turnov

PODPISOVÝ ARCH PETICE

Petiční arch si můžete vytisknout, podepsat a předat na petiční místo.

NAŠI VIZI PODPORUJÍ


Tomáš Hájek

ředitel KAMAX s.r.o.


Jan Lochman

místostarosta města Turnov


Jiří Klápště

náměstek hejtmana LK

ADRESÁTI PETICE

  • Vláda České republiky (Ministerstvo dopravy ČR)
  • Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
  • Senát Parlamentu České republiky
  • Liberecký kraj (Krajský úřad, Zastupitelstvo Libereckého kraje)
  • Ředitelství silnic a dálnic ČR
  • Město Turnov (Městské zastupitelstvo, Rada města, starosta)

NAŠE ŽÁDOST

My, níže podepsaní občané České republiky, žádáme o přehodnocení a změnu plánované podoby výstavby rychlostní silnice I/35 v úseku Ohrazenice – Valdštejnsko v Turnově.

PRVNÍ DŮVOD

ZNEPOKOJENÍ NAD SOUČASNOU POVRCHOVOU VARIANTOU. Plně podporujeme vymezený koridor pro I/35 v územním plánu města Turnova. Avšak ve studii, ke které bylo vydáno stanovisko EIA, spatřujeme několik zásadních problémů a rizik, která jsou podle našeho přesvědčení nepřekonatelná.

  • Ohrožení stability svahu a bezpečnosti: Odkopání paty nestabilního svahu ohrožuje desítky nemovitostí a lidské životy.
  • Riziko záplav: Budování násypů v rozlivovém území Libuňky a Jizery zakazuje vodní zákon a hrozí riziko záplav.
  • Ohrožení pitné vody: Existuje přímé riziko poškození či znečištění hlavního zdroje pitné vody pro Turnov a okolí, nacházejícího se v Nudvojovicích (vertikálními vrty při zakládání či splavováním emisí).
  • Hluk a neefektivní opatření: Pro snížení hluku bude nutné upravit dopravní rychlost na 80 (60) km/hod a budovat nákladná protihluková opatření, která nemusí být zcela efektivní.
  • Narušení CHKO a krajinného rázu: Vedení rychlostní silnice v CHKO je ze zákona omezeno a mostní estakády a násypy výrazně naruší krajinný ráz Globálního geoparku Český ráj UNESCO.
  • Dopady na majetek a zemědělství: Dotčené nemovitosti ztratí svoji hodnotu a dojde k poškození zemědělské půdy záborem a emisemi.
  • Technická nepřiměřenost: Navrženo je neúměrné množství mostů, násypů a přeložek vedení.


    MAPA A RIZIKA AKTUÁLNÍ VARIANTY

    NAŠE POŽADAVKY


    PŘERUŠENÍ PROJEKČNÍCH PRACÍ

    Přerušení projekčních prací na dokumentaci pro povolení stávající povrchové varianty stavby.


    PŘEDLOŽENÍ RELEVANTNÍ SROVNÁVACÍ STUDIE

    Bezodkladné zpracování a předložení relevantní srovnávací studie na podzemní (tunelovou) variantu versus stávající povrchovou variantu stavby. 


    USKUTEČNĚNÍ OBECNÍHO REFERENDA

    Uskutečnění obecního referenda o hlasování mezi nadzemní a zcela podzemní variantou.

    DRUHÝ DŮVOD

    EXISTENCE LEPŠÍHO ŘEŠENÍ: PODZEMNÍ VARIANTA – TUNEL RÁJEM. Navrhujeme chytré a bezpečné řešení pro všechny v podobě podzemní varianty výstavby rychlostní silnice I/35 v Turnově.

      • Celková délka předmětného úseku je 5,5 km, přičemž úsek 0,5–2,5 km je možné realizovat hloubením a úsek 2,5–5,5 km pak ražením.
      • Věříme, že argument neúměrně vysokých investičních nákladů či technické náročnosti budování tunelu neobstojí, což dokazují plánované nebo již realizované tunelové stavby v ČR (např. obchvat Prahy ve Vinoři s více než 5 km tunelů, ražený tunel na D35 na úseku Opatovec-Staré město v délce 4 km, či silniční tunelový komplex v Praze v délce přes 6,5 km). "Když to jde pod Vltavou, jde to i pod Jizerou!"
      • Výhody tunelové varianty: Minimalizace rizika sesuvu svahu a nestabilního podloží, žádné překážky v rozlivu vodních toků (žádné riziko záplav), snížení rizika narušení vodního zdroje, žádný hluk do okolí při zachování rychlého provozu 110 km/hod, žádný negativní vliv na CHKO (bez nutnosti výjimky), zachování krajinného rázu a hodnoty dotčených nemovitostí (bez odkupů pozemků), bez trvalých záborů, mnoha mostů, násypů a přeložek, rychlá a šetrná technologie provádění.
      • Možnost využití tunelu pro úkryt civilní obrany, který lze spolufinancovat i z nadresortních fondů (v Libereckém kraji je nejhorší situace z celé ČR).
      • Při bezodkladném jednání lze dodržet plánovaný termín realizace stavby a ušetřit čas a finance za spory o odkupy pozemků. 

    PETIČNÍ VÝBOR SPOLKU

    výzkumný pracovník

    Jarda Polák

    Květinová 1542, 511 01, Turnov

    stavební inženýrka

    Zuzana Fejfarová

    Na Úvozu 2269, 511 01 Turnov

    pedagog

    Ondřej Illich

    Pelešany 61, 511 01 Turnov